St Jean-Soleymieux

23 mei 2016 - Saint-Jean-Soleymieux, Frankrijk

21/5

We zitten nu heerlijk in de tuin van een gîte rural bij Montverdun. Het was warm weer vandaag. De douche was zeer welkom na het wandelen. We zijn hier weer met het Duitse echtpaar dat we al enkele malen ontmoet hebben. Het was vandaag wel heel veel asfalt lopen en plat.

23/5

Gisteren veranderde het weer. Het zag er dreigend uit en het begon al gauw te regenen. En dat heeft het de hele dag gedaan, niet zo hard, maar een regen waar je zo lekker nat van wordt. We hebben een kerkje als schuilplaats gebruikt om wat te eten.
Er zijn veel romaanse kerkjes. Elk klein dorp heeft er wel één. Vaak lopen we even binnen om te kijken.
In Montbrison hebben we eindeloos gezocht om ons slaapadres te vinden. Op zondagmiddag geen kip op straat, alles dicht. Ik vind het niet leuk het binnenkomen en uit lopen van wat grotere plaatsen. Jan heeft er geen moeite mee. Uiteindelijk werden we verwacht in een mooi oud huis bij een heel aardige vrouw die zelf ook pelgrimstochten maakt. Bij het eten meestal een regionale lekkernij en lokale wijn. Gisteren uit die streek, de Forez. Elke streek heeft zo zijn eigen "kleine" wijnen die dikwijls prima zijn.
Vandaag begon het zware klimmen. We zijn nu op ongeveer 750 m en morgen we tot ongeveer 1250 m geloof ik. Als het dan zo steil is, is Jan al lang boven, voordat ik dan eens kom. Maar ik kom er! Als alles mee zit, komen we vrijdag of zaterdag in Le Puy en Velay aan! Wat we daarna precies gaan doen, moeten we nog bespreken.
Vandaag was het weer redelijk. Vanmorgen wat regen, maar verder af en toe zon met een koude wind.
We lopen over zandpaden, stenige paden en heel veel gras paden. Sommige paden zijn gemaaid, maar vele niet en dan loop je echt door hoog gras. Vanmiddag door manshoog fluitenkruid en berenklauwen. De meidoorn en de vlierbes staan volop in bloei. Het is erg mooi.
Nu zijn we in een gîte de France. Ik zit voor een brandende houtkachel te schrijven.

1. Marcella:
    Hallo Lous en Jan,
    Wat zijn jullie enorme bikkels om ondanks het slechte weer jullie pelgrimstocht te vervolgen, en inmiddels al een maand onderweg. Chapeau!
    Het glaasje wijn in de avond is dan een opkikkertje om de volgende ochtend weer moedig jullie tocht verder te gaan.
    Hoeveel km. hebben jullie nu gelopen? Wat is het einddoel?(ondanks blaren en geplakte schoenen).
    Ik ga vanavond voor de "hersensport" en zal proberen het juiste contract te spelen.
    Ik wens jullie nog veel wandelplezier en bovenal wat beter weer toe. Op dit moment valt het hier met bakken uit de "hemel", maar morgen wordt het weer wat beter.
    Alle goeds voor jullie 2 met een lieve groet van mij Marcella.
  2. Ilse:
    23 mei 2016
    Stoere bikkels zijn jullie!
    Geniet van het glaasje wijn en slaap lekker. Buen camino de berg op morgen.
    Liefs,Ilse
  3. Mas visscher:
    Lieve Lous en Jan,
    Hoe is het mogelijk al dat klimmen.
    Veel succes morgen en ben benieuwd wat jullie verder gaan doen.
    Vandaag heeft het hier de hele dag enorm gehoopt, wel goed voor de tuin.
    liefs en sweet dreams, Mas
  4. Annie:
    24 mei 2016
    Hallo Lous en Jan,
    Geweldig zoals jullie je er door slaan. Al die ontberingen!
    Maar daar tegenover staat ook heel veel moois en goeds en daar doe je het ondermeer voor, toch?
    Op naar het doel en wel met z'n tweeen.
    Lieve groet, Annie