Pommiers en Forez

20 mei 2016 - Apinac, Frankrijk

20/5

Alweer een paar dagen verder. Gisteren af en toe een beetje regen, ook frisser dan daarvoor. Elke keer jasje aan en jasje uit is wat moeilijk met de rugzak. Ik geloof dat we wel 5x valleien in en valleien uit zijn gegaan. Dat betekent dan ook 5x dalen en stijgen. Jan vindt het de zwaarste weg die hij tot nu toe heeft gelopen, zelfs zwaarder dan de camino del Norte in Spanje. Het hoogtepunt gisteren was de Loire. In St Jean le Puy ga je een weggetje naar beneden en zie je beneden je ineens de Loire. Prachtig! Je loopt er hoog boven langs over een smal paadje naar St Maurice sur Loire. Het begin van de Gorges van de Loire. Het was overweldigend. Daarna daalden we met steeds de Loire vlak naast ons naar de plek waar een zij riviertje le Ris in de Loire komt. En daar liepen we een tijd langs. Verder weer door landerijen en heel eenzame stukken. Op een gegeven moment werd de lucht o zo donker en bleven we maar afdalen in een enorm donker bos. En je komt niemand tegen. Ons slaapadres was in een gehucht dat uit 3 huizen bestond, een oude boerderij met krakende vloeren. Onze gastvrouw had het als een Hans en Grietje huis ingericht, overal tierlantijnen, zoveel dat je nauwelijks op de wc kon zitten.

En nu zijn we in Pommiers en Forez, een korte, makkelijke etape. Toen we het gehucht uitliepen, kwamen we een vrolijk kwispelende hond tegen die het in zijn bolle hoofd kreeg om met ons mee te lopen. Een leuk beest, maar ja dat gaat toch niet. Met veel moeite lukte het ons om hem naar huis te sturen.
Pommiers is een heel oud plaatsje, dat stamt uit de Romeinse tijd. Er is een originele miliario die in de Romeinse tijd diende met zijn benummering als plaatsbepaling langs de Romeinse wegen. Er is een romaanse kerk uit de 11e eeuw met mooie fresco's en een klooster dat al meer dan 2 eeuwen dicht is met indrukwekkende muren en torens.
Morgen schijnt het heel warm te worden. Kan ik dan eindelijk wandelen in een T-shirt met korte mouwen?

1. Wim en corrie:
    20 mei 2016
    Nou, jullie hebben jullie portie regen wel gehad. Interessant om het allemaal te lezen. Ook de problemen die jullie te boven zijn gekomen. Wellicht breekt nu het zonnetje door! Geniet er van!
    Met een hartelijke groet van ons beiden.
  2. Gonnie:
    20 mei 2016
    Het avontuur lukt dus weer goed. Hoe gaat het met de blaren?
    Wat een afwisseling, maar je bent al veel gewend. Hoe lang gaat de reis nog duren?
    Lieve groet, ook voor Jan, van Gonnie
  3. Tet:
    Hallo Lous,
    Jullie maken wel heel bijzondere dingen mee, leuke ontmoetingen, gaan door diepe dalen en klimmen er weer uit. Dapper!
    Ik gun jullie nu een zonnetje. Hoop, dat dat goed doet.
    Houd vol en blijf genieten van wat er op jullie pad komt.
    Lieve groet, ook voor Jan,
    Tet
  4. Rob:
    Hoi Lous en Jan,
    loopt jan nog steeds op de duct tape? Stoer hoor..
    Mooie verhalen en avonturen allemaal. Hebben jullie nog peperkoek gesnoept van het heksenhuisje bij Hans en Groi
    Lous, jouw vraag:
    "Als iemand een idee heeft hoe dat moet van fototoestel naar iPhone zonder PC of laptop"- ja ik weet hoe dat moet. Alleen heb je er nu niet veel aan, want je hebt een klein convertertje nodig: van micro-aansluiting van de iPhone naar een SDcard-lezer. Zoiets heb ik gebruikt tijdens de reis met Els in Portugal.
    Die zul je daar bij jullie wel niet zo snel kunnen kopen. Ik stuur wel een plaatje via whatsapp.
    Ik hoop dat het weer beter wordt; bij ons is het morgen een dagje mooi weer.
    Groetjes, Rob
  5. Mas visscher:
    Lieve Lous en Jan,
    Ja, wat een tochten en avonturen!
    Ik hoop echt dat het morgen stralend weer is bij jullie.
    Was het eten net zo als in het huis van Hans en Grietje??
    Jullie zullen al wel weer een fantastische conditie hebben...
    Fijne dag morgen en tot gauw weer.
    Veel liefs,
    Mas
  6. Ilse:
    22 mei 2016
    Ha lieve wandelaars. Ik stuur wat hollandse zon jullie kant op!
    Dan wil ik wel wat donker bos en kabbelende riviertjes van jullie ;-)
    Als pap zegt dat dit de zwaarste wandeling is dan is het niet mis. Doe rustig aan en geniet van iedere stap.