St André d'Apchon

18 mei 2016 - Saint-André-d'Apchon, Frankrijk

15/5

Le Cergne
Straks zijn we in Le Cergne aangekomen. Het was deze dag beter weer, af en toe zon en minder wind. Nog wel behoorlijk klimmen. Maar nu hebben we toch de bossen en hoge klimpartijen achter ons gelaten, voorlopig althans.

18/5

We liggen in het zachte gras uit te rusten. We zitten in de streek van de Côte Roannaise. We hebben net gepicknickt. Een stukje brood, een tomaat, een stukje kaas. We hebben één dag gehad met minder hoogteverschillen. Maar de wijngaarden beginnen. Dus constant dalen en stijgen. We zouden het klimmen eens verleren! Dat gebeurt niet. Voorlopig is het vlak zeggen de Fransen, maar voor een Nederlander is het wel anders.
Ik hoor de kerkklok van een dorpje vlakbij slaan. We hebben van hier een prachtig uitzicht op de vlakte beneden ons. We gaan zo verder. De gîte is niet ver meer, misschien 4 of 5 km. Gisteren veel gelopen, 24 km, dus vandaag maar wat minder.

De gîte is een fokkerij van lammetjes voor de slacht. Ze hebben 350 schapen. Ik zie, hoor en ruik ze nog niet. In deze streek wordt veel kaas gemaakt. Dat is dus genieten. We zitten hier ongeveer op de hoogte van Lyon, maar dan meer naar het westen.
Vanuit onze kamer hebben we een prachtig uitzicht over de vallei. Het weer gaat veranderen. Er is een dreigende lucht met net een mooie regenboog.

We ontmoeten de laatste dagen een Duits echtpaar en een Franse vrouw die met een hond loopt. We waren in dezelfde herberg in Cergne. En dan haal je elkaar steeds in. Die arme hond, hij moet zijn eigen voedsel dragen en zijn slaapmatje. Hij heeft een open wond in een oksel door de riem van het tuigje waar zijn bagage opzit.
Gisteren sliepen we in de toren van een kerk in St Romain la Motte. Toen we daar aankwamen lopen, wees ik Jan de kerk en zei dat daar onze gîte was. Hij dacht dat ik een grapje maakte. Het was een klein studiootje, we kookten zelf.
Vanavond laten we ons weer verwennen.

Lia, ik heb gelukkig geen last van de schouders. Ik heb een andere rugzak die echt fijn zit. Weet je nog dat gedoe met sponsjes?
Geert, bloeit de boerenjasmijn die achter het tuinhuisje staat? Ik zag er gisteren hier ergens een die volop in bloei stond.
Het is jammer dat ik niet geregeld foto's er bij kan zetten. Als iemand een idee heeft hoe dat moet van fototoestel naar iPhone zonder PC of laptop, hoor ik dat graag.

Lous

1. Geert:
    19 mei 2016
    Hallo Lous en Jan, Goed te lezen dat jullie nog steeds "marcheren"
    hopelijk zijn je voeten weer in topconditie Lous zodat jullie de tocht helemaal kunnen volbrengen. De boerenjasmijn bloeit wel maar niet echt van harte het is te koud en regent zo nu en dan.
    Maak een foto voor jullie als het echt de moeite waard is. De meesjes vijfling wordt nog continu gevoed, zijn dus nog niet uit gevlogen. Fijne tijd verder liefs Geert
  2. Marianne:
    Hoi Lous en Jan,
    Geweldig dat jullie het zo volhouden. Volgens mij is het af en toe echt afzien. En dan al die regen!!! Maar dat is niet alleen in Frankrijk hoor, vanavond vertrek ik naar Sri Lanka, daar is gisteren een aardbeving geweest en het regent er met bakken! Dus er staat mij wat te wachten.
    Ik hoop je daar ook een beetje te volgen en wens jullie nog een mooie wandeling.
    Liefs Marianne
  3. Lia Hauser:
    19 mei 2016
    Wat fijn Lous ,dat je geen sponsjes nodig hebt, zo zie je maar hoe belangrijk een rugzak is. ik geniet van jullie avonturen, ook met n tikkeltje heimwee. jullie route volg ik in de atlas. super hoor, succes met het klimmen. jullie zijn een paar doorzetters! lieve groetjes Lia
  4. Ilse:
    Dag pap en Lous,
    Jullie zijn echt stoer! Al die heuvels en de regen. Fijn dat het nu iets minder omhoog en omlaag gaat. Helaas weet ik ook geen oplossing voor de camera-Iphone Lous. Het enige is een rechtstreeks kabeltje. SD kaartjes kun je helaas niet in een Apple stoppen. Maar dat kan wel in de telefoon van pap. Een mini sd kaartje. Die telefoon kun je misschien wel verbinden aan je camera. Gewoon met het oplaadkabeltje? Lieve groet and keep on going!
  5. Margreus te Velde:
    20 mei 2016
    Dag Lous en Jan,
    Zojuist ontdek ik dat er bij het verzenden van enkele reacties iets fout gegaan is Over Taize had ik gezegd dat er vanuit Geldrop contacten zijn met de kerk aldaar.
    Ik hoop dat dit berichtje op de bedoelde bestemming terecht komt.

Veel succes met het volgende traject en hopenlijk vooral veel zon toegewenst.
  6. Trees:
    22 mei 2016
    hoi Lous en Jan.
    Als ik het zo lees gaat het goed, weer wil alleen niet zo begrijp ik.
    Fijn dat het allemaal goed gaat.
    Blijven jullie volgen. liefs Eric en Trees