Pontempeyrat

25 mei 2016 - Craponne-sur-Arzon, Frankrijk

24/5

Vandaag was de klim naar Montarcher. Het was heftig. Vooral rotsachtige paden, soms heel steil. Maar de beloning was er wel naar. Een prachtig uitzicht. Het was daarboven ijskoud, gelukkig droog. We liggen nu uit te puffen. Jan slaapt. Ik ben echt moe en heb pijn in mijn benen. Maar dat gaat wel weer over.
We zitten hier net op het grensgebied van drie departementen, Loire, Haute Loire en Puy de Dome. Een apart logeeradres, de gastheer een artiestachtig type, koud houten huis, een paar honden en katten en overal stof. Maar wel interessante gesprekken. Hij gaat voor ons koken.

25/5

En hoe. We hebben heerlijk gegeten. Heerlijke gentianenlikeur en een kir van witte wijn met kastanjesiroop gedronken. Hij vertelde over een kaas die zeer geliefd is in deze streek, fromage aux artisons of artisous. Dat is familie van de acarien, een soort mijt. Die geven een pikante smaak aan de kaas en worden gewoon levend opgegeten. Ik had het wel willen proeven. Wie weet komt dat nog.
Vanmorgen zwaaide hij ons uit en wat bleek na een tijd dat we gewoon in de verkeerde richting liepen!!!! We hebben gelift!! Geen zin om meer dan 15 km om te lopen. Een aardige meneer bracht ons naar de plaats waar we toen allang hadden moeten zijn. Vandaar liepen we nog zo'n 10 km naar het adres waar we nu zijn.
Hier is het le point des trois terres, Velay, Auvergne en Forez.
Wij hebben ook onze plannen gemaakt voor na Le Puy. We gaan uiteindelijk niet doorlopen in Frankrijk. Daar hebben we niet genoeg tijd voor. We gaan proberen om van Le Puy met openbaar vervoer in Zamora in Spanje te komen. En dan vanaf A Gudiña naar Santiago, Finisterra en Muxia te lopen. Dat is dan nog iets van 3 weken. Jan wil graag voor de 10e keer in Santiago aankomen. We vinden het allebei jammer van het Franse stuk, maar dat komt nog wel een keer. Ik denk dat het voor mij zo ook goed is. Gisteren was ik echt erg moe van al dat klimmen.
Morgen een lange wandeldag en vrijdag in Le Puy.
We houden jullie op de hoogte.

1. Geert:
    25 mei 2016
    Dag Lous en Jan, aan doorzettingsvermogen ontbreekt het bij jullie niet, dat hebben jullie wel bewezen. Dat jullie nu een stuk het openbaar vervoer nemen naar Zamora is dan toch ook prima, zo wordt het mogelijk dat Jan zijn TIENDE intocht in Santiago kan doen.
    Zou jammer zijn als jullie dat anders niet zouden redden. Dus Jan succes en geniet ervan. Lous ik stuur zo nog een paar foto's via de mail. Goede reis Geert
  2. Mieke Moller:
    25 mei 2016
    Af en toe flink afzien, maar mooi om te lezen hoe jullie samen vooral heel erg genieten van de mooie natuur, leuke overnachtingsadresjes, lekker eten en een heerlijk frans wijntje.En nu naar Spanje!Het zal wel bijzonder zijn nu samen met Jan in Santiago aan te komen.Fijne tocht verder.Ik ga maandag een weekje fietsen, in Nederland en hoop net als jullie op een beetje droog weer.
    Lieve groet ook aan Jan, Mieke
  3. Mas visscher:
    Lieve Lous en Jan,
    Veel wandelplezier nog deze dagen in la France!
    Fantastisch wat jullie doen.
    Geniet ook nog maar van de lekkere maaltijden!
    Veel liefs,
    Mas
  4. Trees:
    26 mei 2016
    Ha Lous en Jan,

Geloof het graag dat het regelmatig afzien is. Maar schitterend dat jullie het ondernemen. Petje af.
    Hoop dat het weer goed blijft. Geniet van de verhalen en foto"s.
    veel liefs Eric en Trees