Le Puy-en-Velay

28 mei 2016 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

26/5

Weer 26 km dichter bij Le Puy. Morgen de laatste 19 km. Het was gelukkig mooi weer. Maar wel heel lang lopen.
Nu zijn we in een gîte rural, tussen de schapen. Allemaal prima met een lekker bed om de vermoeide benen te kunnen uitstrekken.

28/5

Gisteren zijn we in Le Puy en Velay aangekomen. Een bijzonder moment. Nu is mijn weg van huis naar Santiago een geheel. En voor Jan een nieuw stuk afgesloten. Het was gisteren prachtig weer. Onder een strak blauwe hemel en 26 graden liepen we Le Puy binnen. Vanuit de verte zagen we al het beeld van Maria en de Rocher St Michel hoog boven de stad uitsteken. Het was voor mij veel herkennen. Vijf jaar geleden vertrok ik van hier. We vonden een onderkomen in het Accueil St Jacques waar we 2 nachten blijven. We slapen in een soort boksen met een gordijn er voor net als mijn kinderen vroeger in het internaat in Casablanca, dus geen stapelbedden.
Heerlijk gedoucht, omgekleed, wasje gedaan. Toen de stad in, een drankje, flaneren, mensen kijken. Het is een heel gezellig plaatsje, vooral de oude stad. Het is gewoon nog middeleeuws, smalle steile straatjes geplaveid met keien. Een restaurantje gevonden, bleek vegetarisch, maar het was heerlijk. En wie kwamen daar ook? Eckulf en Renate die we al meerdere malen hebben ontmoet.
Vanmorgen naar de pelgrimsmis om 7 uur. Een korte mis met de pelgrimszegen. Dat is altijd een mooi moment.
Jan en ik zijn toen op zoek gegaan naar het station om het vervolg van onze tocht te regelen. Uiteindelijk gaan we morgen per trein naar Lyon. En dan kunnen we waarschijnlijk dinsdag met de bus van Eurolines naar Zamora. Vandaar een stukje trein naar A Gudiña om dan verder naar Santiago, Finisterra en Muxia te lopen. Ik zie wel tegen die lange busreis op, maar om het per trein te doen was nog erger, boemeltreinen, constant overstappen en dagen onderweg. Ik maakte mijn rugzak een kilo lichter door wat spulletjes naar Peter Carel te sturen.
Ook hebben we een serie foto's op het blog gezet.
Toen dat alles geregeld was, hebben we dat beklonken met een biertje en een glaasje wijn met een heerlijke salade met o.a. groene linzen en kaas uit de streek.
O ja nog dit. Er was markt vanmorgen, allemaal lokale producten. Ook de kaas met beestjes, artisous. We hebben het gegeten en de kaas was heerlijk, lekker pittig. En we voelen ze nog niet in onze maag kriebelen.

1. Ada:
    28 mei 2016
    Hallo Lous, geniet iedere keer weer van je reisverslag. Ben van plan om, op weg naar zuid Frankrijk, le-Puy-en-velay aan te doen. Dit gebied staat al lang op ons lijstje.
    Warme groet, Ada
    Ps teken je onderweg?
  2. Mas visscher:
    28 mei 2016
    lieve Lous
    Zo fijn om je gesproken te hebben!!
    wat een fantastische tocht hebben jullie gemaakt .
    En het lezen van je reisverslag maakt echt dat ik er nog meer bij betrokken ben.
    Dat het vervolg ook zo mooi en voorspoedig mag zijn wens ik voor jullie met heel mijn hart.
    Veel liefs, Mas
  3. Mieke linsen:
    29 mei 2016
    Hallo Lous
    Wat was het weer geweldig om je verslagen te lezen, en ik was ook wel blij dat je een wandelmaatje bij je had want alleen is toch maar alleen. Ik geniet van het mooie schrijven van je. Nu nog die laatste hobbel met trein en bus. Als je straks weer terug bent in ons mooie Waalre kom ik gauw weer aan. Nog veel reisgenot samen en tot ziens.
    Liefs Mieke