Cluny

10 mei 2016 - Cluny, Frankrijk

9/5

Vandaag zijn we in Taizé, de oecumenische gemeenschap. Er zijn momenteel weinig mensen. Een groep Duitse jongelui. Bij ons slaapt een Fransman, die op pelgrimstocht is naar Assisi. Het is een nieuwe ervaring het leven hier mee te maken.
De weg hierheen was rustig. Het regende wat, maar het is niet koud.
Plat landschap kennen de Fransen niet. Een pelgrims gezegde verwoordt het zo: ca monte et ca descend, si c' est plat, on s'est trompé de route. C met een cédille natuurlijk, maar ik weet niet hoe ik die kan vinden.

10/5

Vandaag is een hoogte punt voor mij. Mijn wens die ik al jaren koesterde om als pelgrim Cluny binnen te lopen is verwezenlijkt!
We gingen vanmorgen met regen weg uit Taizé, maar al gauw werd het droog en bleef het heel mooi weer. Het was prettig lopen.
En dan Cluny. Behalve dat er enorm veel geschiedenis geschreven is, heeft het stadje ook sfeer. Toen we in het centrum aankwamen, was Jack de Fransman van gisteren er al. We hebben met hem gegeten en zijn toen naar ons overnachtingsadres gegaan waar hij ook zou slapen bij de Soeurs Joseph de Cluny. Een prachtig oud gebouw met mooie kamers en veel ruimte. We slapen weer alle drie in dezelfde kamer. Ik ben toch maar even naar de dokter geweest voor de blaren. Nieuwe verbandmiddelen en nu maar hopen dat het beter wordt.
Vanavond hoer zelf wat te eten gemaakt. Eén van de nonnen heeft gezellig meegedaan.
Nu lopen de weg naar Assisi en Santiago nog samen, vanaf morgenmiddag bij St Cécile is dat voorbij.

1. Mas visscher:
    10 mei 2016
    Lieve Lous,
    gefeliciteerd met je aankomst in Cluny!!
    ik hoop van ganser harte dat je blaren overgaan.
    het lijkt me een ramp zo iets.
    Ik wens jullie morgen een fijne dag en hopelijk (nog) geen regen.
    Veel liefs ook voor Jan,
    Mas
  2. Geert:
    11 mei 2016
    Hallo Lous en Jan, geweldig dat doorzetting vermogen van jullie, en dat met je vervelende blaren Lous nou petje af hoor.
    Genoten van je " intocht " in Cluny mooi.
    Bedankt voor de prachtige foto's mooi jullie zo met volle bepakking in het fris groene landschap te zien, en dan met die stralende lach bij de Auberge, geniet er nog van Groetjes Geert
  3. Maria:
    hallo Lous,
    vind het wel een grappige verschrijving van je:
    ..."hoer"...
    en dat nog wel bij de nonnen;-)
    succes met je blaren en ik vind het leuk om af en toe wat van je te lezen. ik houd van je schrijfstijl.
    hartelijke grtjes, Maria
  4. Ada:
    11 mei 2016
    Hallo Lous, volg je met de kaart van Frankrijk in de hand en zie het landschap voor me.
    Ellendig die blaren, ik zou geen leuke stap meer zetten, maar ben dan ook geen ' loper' . Maar zoals je weet ben ik wel jalours dat je deze tocht kunt maken.
    Hoop dat het weer mee blijft werken, hier in ste M is het regenachtig en koud en instabiel voor de tijd van het jaar.
    Lees graag je berichten weer.
    Groetjes, Ada
  5. Els Joosten Oomen:
    Dag Lous en Jan.
    Door de omstandigheden zijn wij niet zo vaak op deze site.
    We volgen wel je altijd interessante verhalen, dus denk niet dat het ons aan belangstelling ontbreekt.
    We krijgen toch een beetje heimwee naar de omgeving waar jullie nu wandelen. Wij wensen jullie nog een fijne tocht en blijven jullie "achtervolgen". Hartelijke groet voor Jan en jou van Els enLouis
  6. Marianne:
    Hallo Lous,

Bekend terrein!! Taizé en Cluny. Een mooie herinnering aan een gezellige week 2 jaar geleden!
    ik hoop dat het beter gaat met de blaren!
    Geniet van je wandeling en groetjes ook aan Jan
    Marianne
  7. Margreus te Velde:
    12 mei 2016
    Hallo Lous en Jan,
    Tot nu toe heb ik jullie tocht via de routebeschrijving zo goed mogelijk gevolgd. Taize is bij meerdere Geldroppenaren bekend o.a. via kerkelijke bezoeken en zogenoemde Taize-bijeenkomsten in de protestantse kerk in Geldrop.
    Lous, ik hoop dat de blaren nu toch wel zullen verdwijnen. De dokter en Jan samen moeten dit probleem hopenlijk toch kunnen oplossen.
    Groeten van Frouka en mij. Veel wandelplzier met veel zon.
  8. Lia Hauser:
    17 mei 2016
    hallo Lous,
    zo, dus een wens van jou is in vervulling gegaan de intocht in Cluny gefeliciteerd, weer n mijlpaal Lous !! knap hoor. t is verstandig dat je naar een arts gaat voor de blaren, het loopt zo ongelukkig.
    heb je geen last van je schouders vanwege de banden van je rugzak ,ik hoop van niet. ik wens jullie een goede wandeltocht, geniet ervan. groetjes ook voor Jan. Lia