Echt Midden Frankrijk

1 mei 2016 - Anost, Frankrijk

30/4
Vanmorgen zijn we na een goed ontbijt om 8h15 op pad gegaan. Het weer was somber en het was een stuk kouder, echt waterkoud. Ik heb altijd moeite om op gang te komen. Maar het lopen ging lekker. Beginnen we aan de rugzak te wennen? Onderweg dronken we in Montsauche koffie in een café gehouden door een Nederlander. Er zijn veel Nederlanders hier, die hier een 2e huis hebben, hier permanent wonen of een B en B runnen. Even later begon het te regenen, en niet zo'n klein beetje ook. Gelukkig waren we al vrij snel op ons overnachtingsadres, een B en B, ook nederlands, bij het Lac des Settons. Het meer en de stuwdam zagen we nog niet. Het weer nodigt niet uit om weer naar buiten te gaan. Het ziet er triest en nat uit, laaghangende wolken en nevel over de heuvels. Morgen lopen we een tijd langs het meer.

1/5
De eerste van een nieuwe maand. Een koud begin. Toen we vanmorgen weggingen was het 5 graden en het zou oplopen tot....... 7 graden.
De B en B was heel goed. Gisteravond een heerlijk diner met, hoe kan het ook anders, een "boeuf bourguignon".
Warm aangekleed en handschoenen aan vertrokken we uit Les Settons. We liepen eerst 5 km langs het meer naar het zuiden. Een mooi pad, modder, heel veel bloemen, anemonen, klaverzuring, speenkruid, hyacinten, dotters en nog veel meer, een paar leuke knuppelbruggetjes. Verder door bos en open veld al klimmend en dalen kwamen we in Anost aan, waar we in een simpel hotelletje zitten.
We zitten hier vlakbij het geografische midden van Europa, Ouroux en Morvan.
Vanaf Les Settons volgen we tot Cluny de Via Francisgena, de pelgrimsweg van Vézelay naar Assisi. De weg is dan ook aangegeven met een "Tau", het teken van de heilige Franciscus, of met rood-wit als hij samenvalt met de GR 13.

Lous
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Josephine:
    1 mei 2016
    Het blijft een pelgrimstocht! Mooi verwoord! Ik kijk ernaar uit het zelf te ervaren. lieve groet Josephine
  2. Attie en Ton:
    1 mei 2016
    Leuk om jullie ervaringen in de Morvan te lezen.
    Vorig jaar in juni fietsten en wandelden wij (meer als gemzen dan als pelgrims) in de Morvan en hebben ook genoten van de prachtige natuur en de rust. De GR13, Anost, Gorges de la Canche, le Haut Folin, Mt Beuvray/Bibracte. Jullie zijn te benijden, geniet er maar van. Groetjes, Ton en Attie
  3. Marianne:
    1 mei 2016
    Wat jammer van het weer maar het wordt vast wel beter.
    Wat hebben wij toen geboft met dat prachtige weer in Marly.
    Wij hadden vandaag zon!!!!! en Annie en ik hebben heerlijk buiten gezeten, maar jullie hebben de prachtige natuur.
    Geniet er van, Marianne
  4. Mas visscher:
    Lieve Lous,
    Wat leuk om wat meer te horen weer!
    Heb nog een smsje gestuurd omdat ik niet zeker wist of ik nu nog kon reageren op dit blog.
    Vanmiddag gelopen op de Wolfsberg en denkend aan jullie met die zware rugzakken, wel voor mij onvoorstelbaar om zoiets te kunnen.
    De Wolfsberg is al een uitdaging.
    Heb het goed en tot gauw weer.
    Veel liefs ook voor Jan, Mas
  5. Vrijwilligers:
    Hoi Lous,
    We zitten hier met z'n allen de verjaardagen van Leo, Gini en Jan te vieren. Ik heb je verslagen uitgeprint en die zijn ze met belangstelling aan het lezen. Namens iedereen heel veel succes en veel groeten van, Hans Jan, Leo, Gini, Jack, Ad, Jenny, Hanny, Annelies, Hedwig, Jeanette, Tony, Marietje, Nelly en Karin
  6. Margreus te Velde:
    Dag Lous,
    Na alle reacties die je inmiddels hebt gekregen op jouw info, wil ik je ook, mede namens Frouka, een groet en sterkte toewensen voor het vervolg van je onderneming. Beter weer is een sterke wens.
    Gisteren sprak ik Wim Arts nog even. Hij was rustig en evenwichtig.
    Goede dagen wensen wij jou en je vriend toe.
  7. Mieke linsen:
    2 mei 2016
    Wat moeten jullie toch genieten van de mooie natuur, wij doen dat hier in Waalre ook. Leuk om de verslagen telkens weer te lezen zo lopen wij eigenlijk ook een beetje mee.Wij wensen jullie weer veel succes met de mooie pelgrimstocht.
    groetjes Albert en Mieke.
  8. Marcella:
    3 mei 2016
    Gezellig Lous op deze wijze stilletjes mee te reizen. Inmiddels Jheronimus Bosch gezien en genoten van dit genie.
    De Harten Vrouwen hebben het goed gedaan. Je had vast niet anders verwacht. We hebben het hoogst gescoord van alle deelnemers, dit wou ik je toch even zeggen. Leuk he!
    Jullie aandacht is nu op het wandelen gericht. Ik wens Jan en jou veel wandelplezier met prachtige "vergezichten".
    lieve groet, Marcella.
  9. Margreus te Velde:
    3 mei 2016
    Lous,
    Tot nu toe heb ik alle plaatsen die je in je reisverslagen hebt genoemd, kunnen vinden. Ik zou willen zeggen: ga zo voort.
    Vriendelijke groeten.
    Margreus.