Santiago vervolg

15 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

13/6

Santiago vervolg

Gisteren toen we in Santiago aankwamen, zijn we niet direct naar de pelgrimsmis gegaan. Het was tegen 12h en we wilden eerst onze rugzakken naar onze kamer brengen. Uit veiligheidsoverwegingen mogen de rugzakken niet meer de kathedraal in. En om ze nu maar zo buiten te laten staan.... We hadden een kamer gereserveerd in een hostal vlakbij de kathedraal en ook bij het pelgrimsbureau. Daar was ik 7 jaar geleden ook geweest! En toen naar het pelgrimsbureau om de ultieme stempel en de compostela te krijgen. En daar was toch een lange rij!! Dat had ik nog niet meegemaakt. We hebben bijna 2 uur in de rij gestaan. Maar we hebben het gekregen. Voor Jan de 10e!!! keer en voor mij de 3e.
Daar kreeg je trek van, vooral omdat we al heel vroeg uit de herberg waren vertrokken. Ik wilde Jan het restaurant Manolo leren kennen. Ze hebben daar een heel goed pelgrimsmenu. Weer in de rij staan! Daar hebben we uiteindelijk met 2 Franse vrouwen die we al een paar keer eerder hadden ontmoet, gegeten. De rest van de dag een beetje door Santiago gelopen.
Vandaag zijn we naar het toeristen bureau geweest om een lijst te halen met de herbergen naar Fisterra en Muxia. En we moesten onze terugreis regelen naar Macon, waar de auto nog steeds op ons wacht bij Peter Carel. Het wordt een ingewikkelde terugreis, maar heel bijzonder. In 5 dagen zien we mijn beide kinderen en vier kleinkinderen. Dinsdagmorgen per vliegtuig naar Barcelona, vandaar per trein naar Perpignan, Zuid Frankrijk, waar de 3 kleindochters bij hun moeder zijn. De volgende dag per trein naar Peter Carel in Macon. Dan vrijdag per auto naar Parijs, naar Annette en Alexandre. En dan hopen we zondag 26 juni in Waalre terug te komen!
We zijn naar de pelgrimsmis geweest. Het is steeds weer aangrijpend. En nu heel bijzonder dat we dit samen mochten meemaken. Het zingen van de non ontroerde me weer net als de andere keren. Zo mooi klinkt die heldere zuivere stem in de kathedraal. We konden ook weer genieten van de botafumeiro, het grote wierookvat, dat door 6 monniken aan een enorme dikke touwen kabel door de kathedraal wordt gezwaaid.
De verdere dag nog wat rondgelopen. Het weer is matig, mistig, af en toe regen. De voorspelling voor de komende dagen is heel slecht.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Trees:
    16 juni 2016
    ha Lous en Jan
    Wat heerlijk dat jullie alles goed hebben volbracht. Terug reis
    vermoeiend maar wel erg leuk iedereen te zien, zeker na zo"n tijd.
    Ben benieuwd naar de verdere verhalen.
    Bedankt voor al jullie foto,s.
    Weer genieten geblazen.
    goede terug reis.
    liefs Eric en Treers
  2. Vrijwilligers:
    17 juni 2016
    Hoi Lous en Jan,

Sorry voor mijn late reactie, maar van harte proficiat met het behalen van Compostela. Wat fijn dat jullie al deze ervaringen samen hebben mogen beleven. Ik wens jullie nog hele fijne dagen met de familie toe en ook een goede terugreis.

Een hartelijke groet van Karin