Bandeira

10 juni 2016 - Bandeira, Spanje

8/6

Castro de Dozón

Een klein plaatsje op 70 km van Santiago. Het is al een paar dagen rond de 30 graden. De laatste kilometers zijn vaak warm. 's Morgens vertrekken we meestal tussen 7h en 7h30. Dan is het nog lekker fris. Vanmorgen zelfs mijn fleece aangedaan. We begonnen direct, zo uit je bed, met een heftige klimpartij. We hadden steeds hoger komend prachtige uitzichten op het klooster van Oseira waar we hadden geslapen. Ik had het erg koud vannacht. Het was er vochtig koud. Mijn wandelbroek was helemaal koud klam. We konden er niet ontbijten en in het dorpje ook niet. We aten een koekje en toen op pad. Het zijn bijna allemaal gemeenteherbergen in Galicië. Als je aankomt, moet je €6 pp betalen, je krijgt een stempel in je pelgrimspaspoort en een overtrek voor je matras en je hoofdkussen. Ze hebben allemaal een keuken, maar meestal geen of heel weinig potten, pannen en bestek. Soms weinig sanitair, dan is het in de rij staan. Het is er wel schoon als je aankomt. De waslijn hangt vol vandaag! 's Morgens beginnen de mensen soms al om half zes te rommelen. Licht van zaklantaarns, geritsel van plastic zakjes. De meesten vertrekken tussen half zeven en half acht. 'S Avonds om tien uur gaat het op slot, dan kun je er niet meer in. Meestal slapen wij dan al.

9/6

Laxa

Alweer een dag dichter bij Santiago. We komen daar zondag aan. Si Dios quiere! Eén dag daar en dan in 4 dagen naar Finisterra en dan in 2 dagen naar Muxia.
Maar laten we nog even bij de Via de la Plata blijven. Vandaag een rustige etappe, langs de autoweg, over een spoorlijn heen. Ik denk dat we het mooie wel hebben gehad. Er zijn weinig vrouwen op deze route. Hij doet ook stoer aan met zijn enorme rotspartijen, hoge bergen, woeste klimmen en dalen, bijna geen cafés onderweg, dus niets te koop, er altijd aandenken iets te eten mee te nemen.

10/6

Bandeira

We zitten nu op een stoep voor de herberg te wachten tot hij om 13h open gaat. Nog een half uur. Er zijn nog 3 Portugezen voor ons. De 17 km waren makkelijk te lopen. Morgen en zondag ook iets van 17 km, niet veel, maar je moet rekening houden met de plaatsen waar de herbergen zijn. Steeds weer enkele bekende gezichten en dan weer nieuwe. De camino is toch wel een heel apart verschijnsel.
Het volgende bericht zal waarschijnlijk uit Santiago zijn, ik hoop met foto's.

1. Els Joosten Oomen:
    Dag Lous en Jan.
    Gezellig om zo weer virtueel met jullie op pad te zijn en dan voor ons niet vermoeiend op de stoel voor het scherm.
    We zij benieuwd naar het beeldverslag.
    Succes met de laatste loodjes, Santiago en Finisterre.
    Groetjes en tot in Waalre, Els en Louis
  2. Mas visscher:
    Lieve Lous en Jan,
    Wat een tochten!
    En wat een herbergen. Overmorgen dan in Santiago.
    Hoop dat jullie verblijf daar ook fijn is en er een lekkere spaanse happen zijn!
    Tot gauw weer.
    Liefs,
    Mas
  3. Mieke linsen:
    HalloLous en Jan.
    Heel veel succes met de laatste kilometers, hopelijk zijn ze niet te zwaar.En dan Santiago het doel waar jullie voor gelopen hebben..
    gauw weer tot ziens in Waalre.
    albert en Mieke.
  4. Rob:
    Hoi Lous en Jan,

de laatste loodjes komen eraan, maar jullie hebben al heel wat lood verplaatst... Krijgen jullie steeds een stempel (aanvulling op het boekje van eerdere reizen)? Of wordt elke traject apart afgestempeld? Hoe gaat dat eigenlijk?

Het is wel een toch voor de taaie, doorgewinterde (in de zomer ! ) wandelaars. Een hele prestatie hoor. En leuk dat jullie samen zo kunnen genieten van de wandelingen en de uizichten en de avonturen.. Els heeft me er ook al wat van verteld: dat vroege gesnuffel in de nacht, met hoofdkoplamp etc.. Lijkt me toch niet echt leuk, ik slaap liever in een rustige omgeving. Maar ik ben ook geen pelgrim (maarwel open na de Portugal vakantie om steeds door te trekken zonder slaapplaats vooraf te boeken..).

Geniet nog even lekker en tot binnenkort.
    Groetjes, Rob
  5. Bep Breukink:
    11 juni 2016
    Hallo kanjers,
    Heb genoten van al jullie reisverslagen. Jullie hebben wel van alles meegemaakt. Ik wens jullie een zege intocht in Santiago, zal wel
    erg emotioneel zijn maar dik verdiend. Geniet ervan!
    Heel veel lieve groet van Bep